کد مطلب:90376 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

اهل تقوا در هدایت مردم با نشاطاند











«و نشاطا فی هدی»

واژه ها

نشاط: جلد، چابك، شادمان و خرسند، گشادن گره به نرمی، گره زدن ریسمان.

«قال الراغب «فی نشط»: و قیل: الملائكه التی تعقد الامور. من قولهم نشطت العقده. و الناشطات نشطا و نشط فی عمله او الی عمله، خف و اسرع.»: راغب در ماده ی «نشط» می گوید: و الناشطات نشطا: «قسم به فرشتگانی كه جان مومنان را به آسایش و نشاط ببرند. فرشتگانی كه كارها در كف با كفایت آنهاست و امور گره خورده را می گشایند.» و نشط فی عمله، یعنی: با چست و چابكی كار را به پایان رساند.

هدی: راه راست نمودن كسی را، رهنمونی، راهنمایی مقابل ضلالت.

[صفحه 339]

و قال الراغب: الهدایه: دلاله بلطف و منه الهدیه. راغب گوید: هدایت راهنمایی با محبت و لطف است و از این معنا، هدیه و بخشش است كه با لطف و محبت تحقق می یابد.

ترجمه: بنابراین معنای: «و نشاطا فی هدی» این است كه پرواپیشگان در امر هدایت و راهنمایی، چابكی و سرعت عمل، به كار گرفته و گرهها را می گشایند و با لطف و مهربانی خاص، اقدام می كنند و در مجموع، این فریضه ی مهم را با اخلاص و طیب خاطر و به خاطر رضای الهی انجام می دهند. برعكس ریاكاران خودنما كه جز خشنودی مردم، در هر كار ایده ای ندارند. آنها نیز نشانه ها و علاماتی دارند كه به آنها شناخته می شوند.

شرح: امیرالمومنین علیه السلام فرمود:

«ثلاث علامات للمرائی، ینشط اذا رای الناس و یكسل اذا كان وحده و یحب ان یحمد فی جمیع اموره.» ریاكاران خودنما، به سه علامت و نشانه، شناخته می شوند: در دید مردم بانشاط و چابك و در تنهایی كسل و بی حال اند و از همه بدتر آنكه در همه ی كارها، انتظار ستایش از مردم دارند و دوست دارند كه او را تعریف و تمجید نمایند.


صفحه 339.